Pohtiessasi verkkokaupan perustamista, etsi ensin
vastaukset seuraaviin kysymyksiin – mieluiten yhdessä
potentiaalisten asiakkaidesi kanssa:
• Mitä tavoittelet? Mikä sinua innostaa? Mitä sellaista osaat, josta on iloa ja
hyötyä asiakkaillesi?
• Ketkä ovat asiakkaitasi? Missä tilanteissa he käyttävät tuotteitasi ja palveluitasi?
Muodostuuko tästä jatkumo vai käytetäänkö tuotteitasi / palveluitasi
vain kerran elämässä?
• Miten sinä voit auttaa asiakkaitasi edellä mainituissa tilanteissa? Voitko
auttaa paremmin kuin kukaan muu? Miten ja miksi?
• Mitä hyötyä asiakkaillesi on avustasi? Mikä merkitys hyödyllä on erilaisissa
asiakasryhmissä / tilanteissa joissa olet läsnä? Miten arvokkaaksi
asiakkaat tämän kokevat?
• Mitä mahdollisuuksia tarjoat? Millaisia unelmia tai tavoitteita asiakkaat
avullasi toteuttavat?
Kuten huomaat, verkkokaupan suunnittelu ei lähde kustannuslaskelmista,
ennusteista tai teknologiavalinnoista, vaikka nekin luonnollisesti tarvitaan.
Liiketoiminnan kannalta elämän ja kuoleman kysymys on sinun ja asiakkaidesi
välille syntyvä suhde. Kun olet asiakkaillesi arvokas, he haluavat
käyttää euronsa juuri sinun kaupassasi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti